In de praktijk komt het regelmatig voor: werkgevers die te maken krijgen met de samenloop van ziekte en vakantie bij hun werknemers. Dit kan nogal wat vragen oproepen. Hoe zit het bijvoorbeeld met de opbouw van vakantiedagen tijdens de ziekte van je werknemer? Wat als je werknemer ziek wordt tijdens zijn vakantie? En hoe zit het als je zieke werknemer tijdens zijn ziekte met vakantie wil? In deze blog zal ik deze belangrijke (en veelvoorkomende) vragen beantwoorden.
Opbouw van vakantiedagen tijdens ziekte
Bij de opbouw van vakantiedagen tijdens ziekte wordt onderscheid gemaakt tussen twee soorten vakantiedagen: de wettelijke vakantiedagen en de bovenwettelijke vakantiedagen. Een zieke werknemer bouwt tijdens zijn ziekte in ieder geval de wettelijke vakantiedagen op. Het aantal wettelijke vakantiedagen bedraagt per kalenderjaar vier keer de arbeidsduur per week. Bij een dienstverband van 40 uur per week, bouwt de werknemer dus 20 wettelijke vakantiedagen per jaar op, óók als hij door ziekte niet kan werken.
Twijfels over de ziekte van je werknemer?
Lees dan de blog 'Ik heb twijfels over de ziekte van mijn werknemer. Wat kan ik doen?'
Veel werkgevers kennen hun werknemers meer vakantiedagen toe dan het wettelijk verplichte minimum. Deze extra vakantiedagen noemen we de bovenwettelijke vakantiedagen. In beginsel bouwt de werknemer tijdens zijn ziekte ook deze bovenwettelijke vakantiedagen op. Je kunt echter met je werknemer afspreken dat tijdens ziekte geen bovenwettelijke vakantiedagen worden opgebouwd. Deze afspraak kan ook in de van toepassing zijnde cao (collectieve arbeidsovereenkomst) zijn gemaakt. Is dat het geval, dan bouwt je werknemer geen bovenwettelijke vakantiedagen op tijdens zijn ziekteperiode.
Het is dus belangrijk om na te gaan of je werknemer recht heeft op bovenwettelijke vakantiedagen en, zo ja, of afspraken zijn gemaakt over de opbouw van deze vakantiedagen tijdens ziekte. Als dat niet het geval is, bouwt je werknemer namelijk zowel wettelijke als bovenwettelijke vakantiedagen op.
Mijn werknemer wordt ziek tijdens zijn vakantie
Wat als een gezonde werknemer ziek wordt tijdens zijn vastgestelde vakantie? In dat geval zal de werknemer zich ziek moeten melden en zich aan de verzuimvoorschriften van de werkgever moeten houden. Het is dus verstandig om een verzuimprotocol te hanteren waarin is aangegeven welke verplichtingen gelden voor werknemers wanneer ze ziek worden tijdens hun vakantie. De ziektedagen van de werknemer kunnen in principe niet worden aangemerkt als vakantiedagen. Hier kan echter wel een uitzondering op worden gemaakt. Zo kan je werknemer instemmen met het afboeken van vakantiedagen tijdens zijn ziekte. Dit moet wel uitdrukkelijk gebeuren, steeds op het moment dat deze situatie zich voordoet. Op voorhand instemmen met het afboeken van (wettelijke) vakantiedagen, is niet mogelijk. De enkele opmerking van een werknemer dat hij zijn vakantie wil voortzetten, is niet voldoende om de vakantiedagen te mogen afboeken. In veel gevallen zullen werknemers niet instemmen met het afboeken van vakantiedagen tijdens ziekte, waardoor de ziektedagen niet als vakantiedagen mogen gelden.
Wat betreft de bovenwettelijke vakantiedagen kan ook voordat de ziekte intreedt worden afgesproken dat vakantiedagen – ondanks de ziekte van de werknemer – worden afgeboekt. In de arbeidsovereenkomst of cao kan worden afgesproken dat de in dat jaar opgebouwde bovenwettelijke vakantiedagen worden afgeboekt wanneer de werknemer ziek wordt tijdens zijn vastgestelde vakantie. Deze afspraak moet schriftelijk worden gemaakt.
Mijn zieke werknemer wil met vakantie
In de vorige situatie was sprake van een gezonde werknemer die ziek wordt tijdens zijn vastgestelde vakantie. De omgekeerde situatie kan zich echter ook voordoen. Een zieke werknemer kan namelijk met vakantie willen. Welke regels gelden dan?
Allereerst geldt dat een zieke werknemer in principe gewoon vakantie kan opnemen. Dit is anders als je werknemer volledig arbeidsongeschikt is en is vrijgesteld van re-integratieverplichtingen. In dat geval wordt de werknemer namelijk niet in staat geacht om vakantie op te nemen. Als op je werknemer wel re-integratieverplichtingen rusten, kan hij tijdens zijn ziekte wel vakantie opnemen . Belangrijk is dat je de werknemer in dat geval vraagt om in te stemmen met het afboeken van vakantiedagen. De vakantiedagen mogen namelijk alleen worden afgeboekt als de werknemer daarmee instemt. Dat de werknemer een vakantieaanvraag indient, is niet genoeg om van instemming te kunnen spreken. Wat betreft de bovenwettelijke vakantiedagen geldt wederom dat je vooraf met je werknemer schriftelijk kunt overeenkomen dat de ziektedagen als vakantiedagen gelden.
Belang van het verzuimreglement
Het is dus verstandig om in het verzuimreglement op te nemen dat een zieke werknemer toestemming van de werkgever nodig heeft om op vakantie te kunnen, ook als de vakantieaanvraag al eerder was goedgekeurd. Verder is het verstandig om aan de bedrijfsarts te vragen of deze medische bezwaren heeft tegen de vakantie. Als dit niet het geval is, kun je de werknemer toestemming geven om op vakantie te gaan, onder de voorwaarde dat deze instemt met de afboeking van vakantiedagen. Let er vervolgens goed op dat de werknemer deze instemming ook daadwerkelijk geeft.
Concluderend kan worden gesteld dat een zieke werknemer in beginsel gewoon vakantiedagen opbouwt tijdens ziekte en dat ziektedagen niet zomaar als vakantiedagen mogen worden aangemerkt. Het is daarom aan te raden om duidelijke regels in je verzuimreglement op te nemen met betrekking tot ziekmeldingen tijdens de vakantie van je werknemers. Verder is het raadzaam om zieke werknemers die met vakantie willen altijd te vragen om in te stemmen met het afboeken van vakantiedagen. Als dit niet gebeurt, kunnen de vakantiedagen in principe niet worden afgeboekt.
Wat wordt de volgende blog in de reeks?
In de volgende blog bespreek ik de loondoorbetalingsverplichting bij ziekte.
Bij een langdurig ziektetraject komt er een hoop op werkgevers af. Wat mag en moet je vragen (voor een kloppend dossier)? Hoe werkt loondoorbetaling? Wat kan je doen als een werknemer niet geheel eerlijk is over zijn ziekte en beperkingen? Waar moet je op letten bij de re-integratie van de desbetreffende werknemer? En wat zijn de consequenties bij het niet-naleven van de regels?
Speciaal voor werkgevers schrijft Demi van Helden de blogreeks ‘De zieke werknemer: alles wat je als werkgever moet weten’. Iedere week zoomt zij in op een onderdeel van het ziektetraject.
Blog 1: Mijn werknemer meldt zich ziek: wat nu?
Blog 2: Ik heb twijfels over de ziekte van mijn werknemer. Wat kan ik doen?
Blog 3: Zieke werknemers en vakantiedagen; hoe zit dat eigenlijk?
Blog 4: Loondoorbetalingverplichting bij ziekte: dit zijn de regels
Blog 5: Het opzegverbod bij ziekte
Blog 6: Het re-integratietraject: verplichtingen van de werkgever
Blog 7: Welke re-integratieverplichtingen heeft mijn werknemer?
Blog 8: Het re-integratieverslag en de beoordeling van het UWV: dit moet je weten