Loondoorbetalingsverplichting bij ziekte: dit zijn de regels

D. (Demi) van Helden

D. (Demi) van Helden

Geplaatst op

3 minuten

Tijdens de eerste twee jaar van de ziekte van je werknemer moet je als werkgever het loon van de werknemer doorbetalen. De wet bepaalt dat je werknemer in het eerste jaar van de ziekte minstens 70% van het loon doorbetaald moet krijgen, waarbij dit bedrag niet onder het wettelijk minimumloon mag komen. Tijdens het tweede jaar van de ziekte geldt deze beperking niet meer: je werknemer krijgt nog steeds minstens 70% van het loon doorbetaald, maar dit mag ook minder zijn dan het wettelijk minimumloon. Vaak is in de cao of de arbeidsovereenkomst echter afgesproken dat de werknemer, al dan niet gedurende een bepaalde periode, meer dan 70% betaald krijgt. Het is goed om dit als werkgever te checken. Het zou namelijk kunnen dat je verplicht bent om een hoger percentage aan loon door te betalen.

Benieuwd hoe het zit met de opbouw van vakantiedagen tijdens de ziekte van je werknemer?
Lees dan hier de blog ‘Zieke werknemers en vakantiedagen; hoe zit dat eigenlijk?



Vanaf wanneer begint de loondoorbetalingsverplichting?

In principe begint de loondoorbetalingsverplichting te lopen vanaf de eerste ziektedag. Soms zijn in de cao of arbeidsovereenkomst echter wachtdagen afgesproken. Als dit zo is, hoef je als werkgever over de eerste of de eerste twee dagen van de ziekte geen loon te betalen. Kijk daarom altijd even of in het geval van jouw werknemer ook wachtdagen gelden. Er kunnen maximaal twee wachtdagen worden afgesproken.

Goed om te weten: voor de loondoorbetalingsperiode en de toepassing van eventuele wachtdagen geldt dat perioden van ziekte bij elkaar worden opgeteld, als zij elkaar met een onderbreking van minder dan vier weken opvolgen. Als er tussen twee ziekteperioden dus minder dan vier weken zit, dan worden deze perioden geteld als één ziekteperiode. Er begint in dat geval geen nieuwe periode van twee jaar loondoorbetaling te lopen en er mogen geen wachtdagen meer worden ingehouden. Als de werknemer zich beter meldt en zich na vier weken weer ziek meldt, is wél sprake van een nieuwe ziekteperiode.

In welke gevallen betaalt het UWV een uitkering?

Als werkgever hoef je niet altijd het loon door te betalen tijdens de ziekte van de werknemer. Zo betaalt het UWV in vangnetsituaties een Ziektewetuitkering, waardoor je geen of minder loon hoeft te betalen. Denk hierbij aan een werkneemster die ziek is door haar zwangerschap of bevalling, een werknemer die ziek wordt door een orgaandonatie of een werknemer met een no-riskpolis. Ook buiten vangnetsituaties hoeft in sommige uitzonderingsgevallen geen loon te worden betaald. Dit is bijvoorbeeld het geval als je werknemer de ziekte opzettelijk heeft veroorzaakt, of als hij zijn genezing belemmert of vertraagt. Verder heeft je werknemer geen recht op loon over de periode waarin hij zijn WIA-aanvraag te laat indient en wanneer hij zich niet aan bepaalde re-integratieverplichtingen houdt. In een latere blog zal uitgebreider worden ingegaan op deze re-integratieverplichtingen en de gevallen waarin je als werkgever het loon niet (meer) hoeft te betalen.

Wanneer mag ik loonopschorting toepassen?

Buiten de zogenaamde loonstop kent onze wet ook nog de loonopschorting. De loonopschorting mag worden toegepast over de periode waarin de werknemer weigert inlichtingen te geven aan de werkgever, die hij nodig heeft om te bepalen of er recht is op loon. Dit worden ook wel ‘controlevoorschriften’ genoemd. Het verschil met de loonstop is dat het loon bij loonopschorting uiteindelijk wel nog betaald moet worden. Wanneer je werknemer zich weer houdt aan de controlevoorschriften, moet het opgeschorte loon alsnog betaald worden. Zowel bij de loonstop als bij de loonopschorting moet je jouw werknemer zo snel mogelijk (na het ontstaan van de reden daarvoor) informeren van jouw voornemen om van deze mogelijkheden gebruik te maken en van de reden hiervoor. Als dat niet gebeurt, kun je als werkgever geen beroep meer doen op de loonstop of loonopschorting.

Wat wordt de volgende blog in de reeks?

In de volgende blog zal ik ingaan op de volgende pijler van het ziektetraject: het opzegverbod bij ziekte.

 

Bij een langdurig ziektetraject komt er een hoop op werkgevers af. Wat mag en moet je vragen (voor een kloppend dossier)? Hoe werkt loondoorbetaling? Wat kan je doen als een werknemer niet geheel eerlijk is over zijn ziekte en beperkingen? Waar moet je op letten bij de re-integratie van de desbetreffende werknemer? En wat zijn de consequenties bij het niet-naleven van de regels?

Speciaal voor werkgevers schrijft Demi van Helden de blogreeks ‘De zieke werknemer: alles wat je als werkgever moet weten’. Iedere week zoomt zij in op een onderdeel van het ziektetraject.

Blog 1: Mijn werknemer meldt zich ziek: wat nu?
Blog 2: Ik heb twijfels over de ziekte van mijn werknemer. Wat kan ik doen? 
Blog 3: Zieke werknemers en vakantiedagen; hoe zit dat eigenlijk?
Blog 4: Loondoorbetalingverplichting bij ziekte: dit zijn de regels
Blog 5: Het opzegverbod bij ziekte
Blog 6: Het re-integratietraject: verplichtingen van de werkgever
Blog 7: Welke re-integratieverplichtingen heeft mijn werknemer?
Blog 8: Het re-integratieverslag en de beoordeling van het UWV: dit moet je weten

Handhaving op schijnzelfstandigheid van zzp’ers vanaf 2025, hoe zit het precies?

Gerelateerd bericht:

Handhaving op schijnzelfstandigheid van zzp’ers vanaf 2025, hoe zit het precies?