Met de huidige maatregelen van het kabinet omtrent het Corona-virus, ontkom je als werkgever er bijna niet meer aan: thuiswerken. Maar wat betekent dit nou voor jou als ondernemer? Wat moet je regelen en in hoeverre ben je verantwoordelijk voor de werkplek?
In juli 2012 is het Arbeidsomstandighedenbesluit gewijzigd. Het begrip ‘thuiswerken’ is vervangen door de term ‘plaatsonafhankelijke arbeid’. Kort gezegd gaat het om werknemers die in opdracht van de werkgever werken, maar dan op een andere plaats dan de locatie van de werkgever. Dit kan thuis zijn, maar bijvoorbeeld ook in een hotel.
Maar waar ben je nou verantwoordelijk voor als werkgever als je werknemers niet op kantoor werken, maar gedwongen zijn om thuis te werken? De Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) verplicht de werkgever te zorgen voor een veilige en gezonde werkplek. De kosten daarvan komen voor rekening van de werkgever. Maar wat houdt dit concreet in? Ik som enkele voorbeelden op.
Bovenstaande voorbeelden zien slechts op de werknemer met een kantoorbaan. Maar thuiswerk hoeft natuurlijk niet kantoor gebonden te zijn. Zo is het ook mogelijk werknemers bepaalde voorraden vanuit huis te laten verpakken, controleren etc. De Arbowetgeving stelt echter wel grenzen aan de maximumvoorraad die een thuiswerker in huis mag hebben. Voor het gebruik van stoffen die een gevaar van de gezondheid kunnen opleveren, zijn daarnaast extra strenge eisen gesteld.
Thuiswerkers die geen kantoorbaan hebben, maken vaak gebruik van stoffen als lijm, oplosmiddelen en ontsmettingsmiddelen. De hoofdregel is dat werken met deze stoffen enkel is toegestaan als voor de veiligheid niet meer nodig is dan eventueel handschoenen en een veiligheidsbril.
Maar hoe ga je als ondernemer te werk en welke risico’s zijn er onder de thuiswerkers? Mijn advies is om dit te onderzoeken door de volgende drie stappen te ondernemen.
Let op! De inspecteur van de Inspectie SZW kan de arbeidsomstandigheden bij de werknemer thuis controleren. Voldoet deze niet aan de norm van een “veilige en gezonde werkomgeving”, dan riskeer je een sanctie.
Op dit moment heeft de overheid slechts geadviseerd zoveel mogelijk thuis te werken, het is nog geen verplichting. Als werkgever heb je een instructierecht en mag je besluiten dat thuiswerken niet tot de mogelijkheden behoort. Je moet er echter wel voor zorgen dat de werksituatie veilig en gezond blijft. Als het werken op kantoor in verband met de gezondheidsrisico’s door het Corona-virus niet meer verantwoord blijkt te zijn, moet je met een goed verhaal komen om het thuiswerken alsnog te verbieden.
Heeft hulp nodig of heeft u nog vragen over dit onderwerp? Neem dan gerust contact met Jaleesa van den Hof op.