Groots
& Gelders

Roel Steunenberg - Autohopper B.V.

Bierman Advocaten

Bierman Advocaten

Geplaatst op

1 minuten

Zesduizend: het aantal stappen dat Roel tijdens dit gesprek zet. Het blijkt dat Roel niet alleen flexibel is als het om agendabeheer gaat - zo wandelt hij graag tijdens meetings - maar ook in zijn bedrijfsvoering. Autohopper gaat als een speer en Roel en zijn team buigen verrassend goed mee. Hoe houdt Roel zijn hoofd koel en zijn blik scherp in deze veranderende markt? Het blijkt hard werken, wil je als franchiseformule in de top 3 van Nederlandse verhuurbedrijven staan. Toch flikt Autohopper het. 

‘Ik neem, door corona, niets meer voor waarheid aan. Het kan zo snel weer anders zijn.’

 

Staat van alertheid

Veel bedrijven, consumenten en autoverhuurbedrijven zoeken steeds vaker naar flexibele oplossingen rondom mobiliteit. Dat zorgt voor een bloeiende groei van Autohopper, wat aan de andere kant ook uitdagingen geeft. Roel is voortdurend in opperste staat van alertheid. Volgens hem dé manier om direct wendbaar te zijn als de maatschappij erom vraagt. ‘Ik neem, door corona, niets meer voor waarheid aan. Het kan zo snel weer anders zijn.’ 

 

Snel inspelen 

Het team van Roel speelt snel in op actualiteiten. ‘Deze verandering heeft de crisis ons gebracht. Wij verzorgen voor onze franchisenemers de marketing. Zo communiceerden we bij een lockdown direct de opties voor bedrijven om te gaan bezorgen via een huurauto. Eerst werkten we campagnes een jaar vooruit uit, nu niet meer. We willen, moeten, nu vooral meer handelen naar het moment.’ 

Vragen we Roel wat voor type ondernemer hij is, dan vertelt hij dat hij een ondernemer in loondienst is. Roel is directeur en krijgt daarbij veel vertrouwen. ‘Ik word losgelaten, dat werkt voor mij het beste. Als het echt een keer misgaat, ben ik de pineut. Dat begrijp ik ook wel.’

Roel staat als leidinggevende bekend als iemand die snel keuzes maakt. Het is gewoon ja of nee bij hem. Hij heeft een uitgesproken mening maar vindt dat ook een valkuil. ‘Soms ben ik iets te kort door de bocht en dan lijk ik kortaf, maar ben dan gewoon alweer ergens anders.’

"Als iemand overdag wil wielrennen en in de avond zijn laptop wil openklappen, prima."

Seijbel Photography-

Nieuwe strategie

Afgelopen jaar heeft Roel geïnvesteerd in een nieuwe strategie. Autohopper wilde de groot-zakelijke markt in. Hiervoor is het wagenpark, samen met de franchisenemers, onder de loep genomen. ‘BCC had twintig bakwagens nodig. Dan steken we de koppen bij elkaar en kijken we wie wat wil doen en welke processen we voor een dergelijke opdracht moeten aanpassen.’ 

Waar de ondernemers van de formule graag groots meedenken ligt hier, bij de franchisenemers, ook één van de grootste uitdagingen voor Roel. Hou houd je alle ondernemers op hetzelfde niveau? Er ontstaat altijd kwaliteitsverschil binnen de formule. Daar gaat bij Autohopper veel aandacht naartoe. Dat betekent soms ook afscheid nemen. Ook dan gelooft Roel dat een franchiseformule een menselijke formule blijft. ‘We gaan hier altijd op een menselijke manier uit elkaar.’ 

‘Een werkomgeving is voor iedereen anders. Wij creëren alleen het werkklimaat. De rest doe je zelf.’ 

Stappen tellen

Tijdens ons gesprek hoor je de geluiden van de stad. Roel wandelt door Arnhem. Telefoontjes en online meetings doet hij het liefste lopend. ‘Ik beweeg echt te weinig. Soms zijn er dagen dat ik de 1000 stappen niet haal.’ Toch staat vitaliteit bij Roel hoog op de agenda, want hij gelooft in eigentijds ondernemen. Zo is er altijd vers fruit op kantoor en mogen medewerkers thuis onder werktijd sporten. ‘Van energieke mensen profiteren wij uiteindelijk ook. In- en uitklokken en werken van 08.00 tot 17.00 uur; ik ga niemand pushen. Als iemand overdag wil wielrennen en in de avond zijn laptop wil openklappen, prima. Voor mij is definitie van een bedrijf: mensen vertrouwen geven om in vrijheid zelf een beetje te kunnen ondernemen. Daarbinnen horen mensen zelf eigen keuzes te maken. Een werkomgeving is voor iedereen anders. Wij creëren alleen het werkklimaat.’ 

 

Trends als sport

Voor Autohopper ziet Roel verschillende kansen, maar ook uitdagingen. Zo is er een sterke groei naar auto’s met een tijdelijk contract. Nieuwe medewerkers krijgen steeds vaker een ‘voorloopauto’. Hier speelt Autohopper op in. Medewerkers van bedrijven krijgen ook steeds vaker een mobiliteitsbudget in plaats van een auto van de zaak. ‘Heb je een auto nodig en woon je in een dorp als Ruurlo, dan zijn wij de enige partij die dat kunnen regelen.’ Duurzaamheid is ook een kans. Autohopper is bezig om aan de hand van Face ID’s deelauto’s in te zetten. Dan boek je een auto en hoef je niet meer fysiek de sleutel op te halen. ‘We zouden een deelauto als bedreiging kunnen zien, maar mensen willen toch graag de zekerheid dat de auto er is als ze deze nodig hebben. Dat kan bij ons. Wij maken er een sport van om van trends kansen te maken. Dit gesprek was ook een soort sport,’ zo sluit Roel af. ‘Toch 6.000 stappen gezet.’

 



Over Autohopper

Autohopper is de no-nonsense autoverhuurder van Nederland. Met 130 vestigingen is Autohopper de autoverhuurder met het grootste aantal vestigingen in Nederland. Mobiliteit moet toegankelijk en eenvoudig bereikbaar zijn. Dit bereikt Autohopper door scherp geprijsde huurauto’s met heldere voorwaarden aan te bieden, binnen een straal van maximaal 20 km van elke postcode in Nederland. Autohopper is een franchiseformule, waarbij het hoofdkantoor van deze franchisegever is gevestigd in Apeldoorn.

www.autohopper.nl

Groots & Gelders in uw mailbox ontvangen?

Meld u dan nu aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste juridische ontwikkelingen, webinars én de inspirerende Groots & Gelders verhalen.