Groots & Gelders

Rien Boschman - Autoschade van Dijk

Geschreven door Bierman Advocaten | 01 July 2024


Een dijk van een reputatie, zelfs na financieel zwaar weer

De autobranche staat onder druk, maar Autoschade van Dijk houdt zich goed staande. Waar de transitie naar elektrisch en hybride rijden voor roerige tijden zorgt, biedt het voor het bedrijf uit Boven-Leeuwen juist kansen. En die kansen pakt directeur Rien Boschman met beide handen aan.


Naamsbekendheid boven ego

Vakmanschap en ondernemerschap combineren is niet voor iedereen weggelegd, maar wel voor Rien Boschman, directeur van Autoschade van Dijk. Al vanaf zijn 22e werkt hij zelfstandig. Inmiddels heeft hij meerdere ondernemingen, overnames, verkopen en een faillissement achter de rug. Nog steeds is hij die jeugdige vakman, maar nu met flink wat ervaring rijker.

Enkele jaren terug nam Rien Boschman Autoschade van Dijk over. Velen vroegen hem waarom hij de naam niet veranderde, zelfs niet na het faillissement van 2023. Rien bleef vastberaden: “Autoschade van Dijk heeft een ‘dijk’ van een reputatie. Deze naam is goud waard in onze industrie. De naamsbekendheid en commerciële waarde ervan gaan boven mijn ego.” Rien blijkt een makkelijk prater, een visionair en een vakman die de handen uit de mouwen steekt. Kracht, doorzettingsvermogen en een positieve drive typeren hem. 

"Als vierjarig mannetje stond ik al met mijn pa en opa in de werkplaats."



Van broekie naar doorgewinterd zakenman

Op zijn 22e begon Rien, met hulp van zijn vader, zijn eerste autoschadebedrijf.. In Oss zette het tweetal een eigen pand neer. “We begonnen op maar liefst 1800m², met tien man personeel en… met nul gulden aan werk. Op de eerste maandag stond er een heel team klaar naast welgeteld drie auto’s. Dat heeft me wel wat slapeloze nachten gekost. Uiteindelijk is het werk er met hard werken en netwerken gekomen.” In de jaren die volgden werd het bedrijf een officiële Jaguar-erkende hersteller; een prachtige uitdaging voor het team. Rien verkocht en kocht weer een bedrijf en kreeg ook de titel Ondernemer van het jaar. “Zo mooi om geëerd te worden voor je inzet.”

In 2012, na de verkoop van zijn laatste bedrijf, zei Rien stellig ermee te stoppen. Na één zomer, (drie maanden) thuis werd hij door een groot schadeherstelbedrijf gevraagd om daar te komen werken. Hij ging overstag. “Ik hield het dus welgeteld drie maanden zonder de autobranche vol.” Rien dacht uitgeleerd te zijn, maar leerde ook bij deze club weer bij. Na een tijdje kwam hij in contact met de oud-eigenaar van Autoschade van Dijk. Met een biertje in de hand werden de eerste overnameplannen gesmeed. “Ik ben altijd weer teruggeleid naar deze sector. Misschien ook logisch, niet alleen door voorliefde maar ook door de familiegeschiedenis. Mijn opa en mijn vader gingen me voor. Als vierjarig mannetje stond ik al met ze in de werkplaats.” Op de vraag of er een nieuwe generatie klaarstaat, is het antwoord nee. “Mijn drie dochters en zoon hebben allemaal een andere richting gekozen. Dat vind ik prima, zolang ze hun hart maar volgen.”

Faillissement

Tegenslagen heeft Rien ook gekend. De grootste was in 2023: een faillissement. Met behulp van een externe financier wist Rien vervolgens een doorstart te realiseren vanuit faillissement. Rien kijkt hier inmiddels dankbaar op terug. “Ik heb geleerd dat je vertrouwen moet hebben in de mensen die naast en achter je staan. Soms moet je varen op de expertise van anderen, zoals op mijn accountant en op Bierman. Zoals zij het voorspeld hebben, is het gegaan.” Rien spreekt ook over de twee dagen voor het faillissement, waarin hij klanten met knikkende knieën bezocht. “Ik dacht dat ik erop zou worden aangekeken, maar alle klanten en medewerkers zijn trouw gebleven. Nu ben ik me bewust van de kracht van klantenbinding. We deden dat altijd zonder nadenken, en nu zie ik pas hoe uniek dat is.”