Groots
& Gelders

Marlous Bak-Groen - Eerlijk & Beter Personeelsdiensten

Bierman Advocaten

Bierman Advocaten

Geplaatst op

2 minuten

Eerlijk & Beter Personeelsdiensten heeft dagelijks 380 internationale medewerkers - in december zijn dit er na verwachting zelfs 500 - aan het werk. Hoe kan het dat een uitzendorganisatie juist nu, met de huidige krapte op de arbeidsmarkt, zo floreert? Marlous Bak-Groen, Commercieel Manager en MT-lid, vertelt over hoe zij uitdagingen ombuigt tot kansen.

We vallen meteen met de deur in huis en vragen Marlous waarom Eerlijk & Beter Personeelsdiensten de titel “Groots & Gelders” verdient. ‘Gelders zijn we zeker, vanaf de oorsprong en met ons hoofdkantoor in Tiel. Al werken we door heel Nederland, in deze regio zijn we gepokt en gemazeld. Vanuit hier coördineren we dagelijks het werk en de huisvesting voor ruim 380 internationale medewerkers. Ik vind onszelf ‘Groots’ omdat we als een relatief kleine organisatie met elkaar grootse dingen bereiken; we helpen dagelijks zoveel medewerkers aan een baan, verblijfplaats, vervoer en verzekering. Wij leggen de basis voor een prettig leefklimaat; de basis voor de toekomst!’

‘De aanwezigheid van internationale medewerkers in ons land ligt helaas nog steeds gevoelig. Wij proberen dit imago ten goede te veranderen.’



Imago van de arbeidsmigrant

Eerlijk & Beter Personeelsdiensten zorgt ervoor dat internationale medewerkers in ons land een goede start krijgen. Een passende baan met een loon conform CAO, huisvesting, vervoer, verzekering, opleidingen en hulp bij uiteenlopende praktische zaken. Hierbij kan je denken aan een tolk bij huisartsenbezoek, covid-19 voorlichtingsavonden in samenwerking met de GGD, begeleiding naar vaccinatielocaties maar bijvoorbeeld ook ondersteuning bij het aanvragen van een BSN-nummer of het afsluiten van een bankrekening. Marlous vertelt dat de aanwezigheid van internationale medewerkers in ons land helaas nog steeds gevoelig ligt. ‘Wij proberen dit imago ten goede te veranderen. Zo screenen wij onze mensen zorgvuldig en zorgen wij voor de juiste begeleiding en een vlotte inburgering. Wij bezitten alle certificeringen die ons – geheel terecht – verplicht stelt onze dienstverlening kwalitatief goed in te kleden en wij worden daar ook met regelmaat op getoetst.

Volgens Marlous kan onze economie en arbeidsmarkt niet zonder internationale medewerkers. ‘Zonder onze medewerkers worden de online bestellingen niet op tijd bezorgd, het brood niet gebakken, de salades niet bereid, de was van ziekenhuizen niet gewassen en de kerstpakketten niet ingepakt. Er wordt vaak niet beseft in hoeveel cruciale beroepen onze medewerkers werkzaam zijn en in hoeverre eigenlijk iedereen wel gebruik maakt van een product of dienst waar onze medewerkers achter de schermen zich dagelijks voor inzetten.’ Marlous laat ons een onderzoek zien. Hierin staat dat er wordt verwacht dat Nederland in 2030 zo’n 1,2 miljoen internationale medewerkers telt; verantwoordelijk voor circa 5% van het bruto binnenlands product. Momenteel zijn dat er 700.000, waarvan 50% via een uitzendbureau aan het werk is. ‘Deze werknemers zijn echt onmisbaar voor ons land.’

‘Ik zeg altijd: ons werk is één grote technische dans. Iedere dag voeren we een tango uit.’

Geen dag is hetzelfde

Wanneer een opdrachtgever om dertig personen vraagt, dan gaan bij Eerlijk & Beter Personeelsdiensten de raderen draaien. Waar gaan deze mensen wonen en welke vervoersmiddelen hebben we beschikbaar? Alles staat met elkaar in verbinding. Marlous begint de dag daarom ook nooit met het maken van “to do lijstjes”. ‘Dat werkt hier echt niet. Er kan iedere dag van alles gebeuren, extra aanvragen, maar ook afschaling van medewerkers die we dan graag weer elders willen inzetten. Het draait om prioriteren en anticiperen. Wat wij doen voelt niet als werken, maar als technisch dansen. Iedere dag brengen we weer een tango ten tonele.’

Marlous haar betrokkenheid komt met name voort uit een liefde voor de dynamiek van het uitzenden en een natuurlijke nieuwsgierigheid. Ze wil alles weten van haar opdrachtgevers. Hierdoor schept ze makkelijk een band. ‘Ik vind het heel tof om bij zoveel verschillende bedrijven over de vloer te mogen komen en met onze medewerkers een rol in de processen te mogen vervullen. Ik vind het fijn om nieuwe contacten te zoeken, op te bouwen en te onderhouden. Dat gaat makkelijker als je een brede interesse hebt en naar allerlei branches nieuwsgierig bent.’

"Heeft een klant 20 werknemers nodig, dan regelen wij dat vaak binnen een week."

Seijbel Photography--2-3

‘November en december zijn bij ons de drukste maanden. Veel van onze klanten kennen dan pieken richting bijvoorbeeld Black Friday en de feestdagen. Consumenten kopen meer en consumeren meer, dus zowel in de logistiek als in de food stijgen de aanvragen. Ook staat december in het teken van contractvernieuwingen en dus onderhandelingen. Flexibel, dat moet je hier zijn. Het is één groot gekkenhuis, maar dat vinden wij – het hele 16-koppige team – juist zo gaaf. Hier heerst dan een heerlijke energie. Iedereen staat voor elkaar klaar. Als een klant belt en zegt: ‘Ik heb 20 extra mensen nodig’, krijgen we dat vaak, door zo goed samen te werken, binnen een week voor elkaar. We drinken dan ook graag op vrijdag met elkaar een borreltje om te vieren dat het allemaal weer gelukt is.’

Warm welkom in eigen taal

Witaj (spreek uit als wit ei) betekent welkom in het Pools. Precies zoals Poolse medewerkers in Nederland worden ontvangen: warm en in de eigen taal. De coördinatoren van Eerlijk & Beter Personeelsdiensten spreken allemaal de taal van de internationale medewerkers van Eerlijk & Beter Personeelsdiensten. Litouws, Oekraïens, Roemeens of Pools: iedereen wordt in de eigen taal aangesproken en welkom geheten. Marlous: ‘Hoewel we hoog inzetten op Nederlandse taalcursussen, wordt de eigen identiteit van de internationale medewerkers niet vergeten. Bovendien is het belangrijk om duidelijk met elkaar te communiceren zodat er niets ‘lost in translation’ raakt. Wel is bewezen dat mensen die direct de Nederlandse taal oppakken beter inburgeren. Daarom zetten wij hoog in op taalcursussen.’

Basisingrediënten en kansen

Twee grote problemen in Nederland en de basisingrediënten voor Eerlijk & Beter Personeelsdiensten: woningnood en arbeidsmarktkrapte versus huisvesting en uitzenden. Hoe gaat het bedrijf daarmee om? Marlous: ‘Wij zijn erg actief op het gebied van huisvesting. Onze facilitair medewerkers zijn de hele dag bezig met het organiseren van kwalitatieve, gecertificeerde woonruimte. Daarnaast zijn we, vanuit onze holding, bezig met de ontwikkelen van plannen voor het realiseren van onze eigen huisvesting. Dat schept kansen.

Wat de arbeidsmarktkrapte betreft, heeft Eerlijk & Beter Personeelsdiensten al jaren een gevestigde naam in het buitenland, waar zij werkt met vaste, vakkundige recruiters en internationale recruitmentbureau’s. Ook zijn we online erg actief (onder andere via social media) en volgen we daarin de wervingstrends op de voet. ‘Daar blijven we hoog op in zetten. Ook spelen we snel in op ontwikkelingen. Jaren terug had 98% van onze medewerkers nog de Poolse nationaliteit, inmiddels is dit verschoven naar ongeveer 80%. Onze werving, onze bedrijfsvoering en de communicatie bij onze klanten is nu veel breder en afgestemd op veel meer nationaliteiten. Zo kunnen we ondanks de krappere arbeidsmarkt, nog steeds voldoen aan de klantvraag.’

Weerbaar door verspreiding

Vanuit het hoofdkantoor in Tiel werkt het bedrijf door heel Nederland. Van het Limburgse Geleen tot Dronten in Flevoland. ‘Onze klanten zijn gevestigd door het hele land, zitten in tal van branches en maken de meest diverse producten: stenen, staal, beton, taart, brood, salades, vlees, verpakkingen etc. Deze verspreiding door het land en de diversiteit in opdrachtgevers maakt ons weerbaarder en borgt de continuïteit van ons bedrijf.’


Eerlijk & Beter: het klinkt als een pay off. Toch heeft dit bedrijf er de bedrijfsnaam van gemaakt. ‘Niet uit te spreken in het Pools’, zo lacht Marlous, ‘maar toch onderstreept het waar we voor staan.’

 


 

Over Eerlijk & Beter Personeelsdiensten

Eerlijk & Beter Personeelsdiensten is dė specialist in het uitzenden van arbeidsmigranten. Zij bemiddelt tussen internationale medewerkers en Nederlandse bedrijven in diverse sectoren. Het hoofdkantoor is centraal in het land gelegen en gevestigd in het hart van de Betuwe: Tiel. Vanuit Tiel is zij operationeel in het hele land. Het bedrijf heeft ruim 15 jaar ervaring op het gebied van uitzenden.

www.eerlijkenbeter.nl

Groots & Gelders in uw mailbox ontvangen?

Meld u dan nu aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste juridische ontwikkelingen, webinars én de inspirerende Groots & Gelders verhalen.