Huverba stevent af op haar honderdjarig bestaan. Groen achter de oren is dit familiebedrijf dus allesbehalve. Dick Huibers, algemeen directeur en mede-eigenaar, vertelt ons hoe het pionierswerk van zijn grootouders uitgroeide tot een internationaal geroemde handelskwekerij.
‘Door de inzet van mijn opa en mijn vader groeide het bedrijf uit tot de spil in hét laanboomcentrum van Europa.’
De voorouders van Dick begonnen met het kweken van klein fruit. Vanuit daar ontstond de interesse in het telen van gewassen. Het was uiteindelijk de overgrootvader van Dick die startte met het voorzichtig kweken van berkenboompjes. Na de tweede wereldoorlog werden gekweekte laanbomen een belangrijk nevenproduct. De business groeide en de vader van Dick hielp met de verdere professionalisering. ‘Mijn vader was de commerciële kracht achter het ambitieuze familiebedrijf. Door de inzet van mijn opa en mijn vader groeide het bedrijf uit tot de spil in hét laanboomcentrum van Europa.’
Drie keer verplanten
Huverba was het eerste bedrijf dat “drie keer verplante bomen” exporteerde. Dick legt uit dat bij de derde keer verplanten de wortels half worden doorgesneden. Dat klinkt als dodelijk voor de boom, maar niks is minder waar. Het zorgt juist voor sterkere vertakte wortels, die hergroei garandeert. ‘Een boom moet begeleid worden voor maximale groei en bloei. Dat is een intensief traject, waar periodiek verplanten bij hoort. Wij ontwikkelden ons tot expert op dat gebied.’
‘We leveren alles behalve de koikarpers.’
Voortrekkersrol
Huverba nam haar rol als koploper serieus. Zo ontwikkelde het bedrijf eind jaren 80 de “boom in pot”. Dick: ‘Mijn broer en ik waren betrokken bij het telen van de eerste “boom in container” in deze regio. Hiermee gooiden we nationaal en internationaal hoge ogen. Toch zijn we daarmee zo’n tien jaar geleden gestopt. Inmiddels verstond de hele regio dat kunstje. Dan gaat de uitdaging er voor ons af, want wij verrassen liever.’ Dat verrassen wordt overigens steeds lastiger, doordat er volgens Dick in dit boomkweekgebied 187 kweekbedrijven actief zijn. Om die reden heeft Huverba de laatste tien jaar ingezet op haar transitie van boomkweker naar totaalleverancier van alles wat groen is. ‘Wij zeggen altijd: ‘Wij leveren alles behalve de koikapers.’
Deze nieuwe positionering betekende ook een nieuwe afzetmarkt. Niet alleen tussenhandelaren maar ook aanleg- en onderhoudsbedrijven door heel Europa werden vaste klant. Particulieren heeft het bedrijf nooit rechtstreeks bediend. ‘Ons motto: je moet nooit bijten in de hand die je voedt.’