Groots
& Gelders

Dick Huibers - Huverba

Bierman Advocaten

Bierman Advocaten

Geplaatst op

1 minuten

Huverba stevent af op haar honderdjarig bestaan. Groen achter de oren is dit familiebedrijf dus allesbehalve. Dick Huibers, algemeen directeur en mede-eigenaar, vertelt ons hoe het pionierswerk van zijn grootouders uitgroeide tot een internationaal geroemde handelskwekerij.

‘Door de inzet van mijn opa en mijn vader groeide het bedrijf uit tot de spil in hét laanboomcentrum van Europa.’

 

De voorouders van Dick begonnen met het kweken van klein fruit. Vanuit daar ontstond de interesse in het telen van gewassen. Het was uiteindelijk de overgrootvader van Dick die startte met het voorzichtig kweken van berkenboompjes. Na de tweede wereldoorlog werden gekweekte laanbomen een belangrijk nevenproduct. De business groeide en de vader van Dick hielp met de verdere professionalisering. ‘Mijn vader was de commerciële kracht achter het ambitieuze familiebedrijf. Door de inzet van mijn opa en mijn vader groeide het bedrijf uit tot de spil in hét laanboomcentrum van Europa.’



Drie keer verplanten

Huverba was het eerste bedrijf dat “drie keer verplante bomen” exporteerde. Dick legt uit dat bij de derde keer verplanten de wortels half worden doorgesneden. Dat klinkt als dodelijk voor de boom, maar niks is minder waar. Het zorgt juist voor sterkere vertakte wortels, die hergroei garandeert. ‘Een boom moet begeleid worden voor maximale groei en bloei. Dat is een intensief traject, waar periodiek verplanten bij hoort. Wij ontwikkelden ons tot expert op dat gebied.’


‘We leveren alles behalve de koikarpers.’

 

Voortrekkersrol

Huverba nam haar rol als koploper serieus. Zo ontwikkelde het bedrijf eind jaren 80 de “boom in pot”. Dick: ‘Mijn broer en ik waren betrokken bij het telen van de eerste “boom in container” in deze regio. Hiermee gooiden we nationaal en internationaal hoge ogen. Toch zijn we daarmee zo’n tien jaar geleden gestopt. Inmiddels verstond de hele regio dat kunstje. Dan gaat de uitdaging er voor ons af, want wij verrassen liever.’ Dat verrassen wordt overigens steeds lastiger, doordat er volgens Dick in dit boomkweekgebied 187 kweekbedrijven actief zijn. Om die reden heeft Huverba de laatste tien jaar ingezet op haar transitie van boomkweker naar totaalleverancier van alles wat groen is. ‘Wij zeggen altijd: ‘Wij leveren alles behalve de koikapers.’

Deze nieuwe positionering betekende ook een nieuwe afzetmarkt. Niet alleen tussenhandelaren maar ook aanleg- en onderhoudsbedrijven door heel Europa werden vaste klant. Particulieren heeft het bedrijf nooit rechtstreeks bediend. ‘Ons motto: je moet nooit bijten in de hand die je voedt.’

"Je kunt deze klimaatverandering zien als bedreiging, maar wij zien er een kans in."

Huverba 02


Klimaatboom

Voor Huverba is het belangrijk om voortdurend naar de natuur te kijken, onder andere voor het waarnemen van ontwikkelingen. Het team van Huverba is altijd bezig met de vraag: ‘Welke soorten gaan wij nu kweken die over vijf jaar gewild zijn?’ Momenteel wordt sterk ingezet op de klimaatboom. ‘Dit zijn bomen die zeer goed bestand zijn tegen lange periodes van droogte en fijnstof afvangen en die bij veel neerslag water “kunnen” absorberen zonder dood te gaan. Het weer is extremer geworden. Ons klimaat is nu zoals het 50 jaar geleden in Zuid-Frankrijk was. Daar horen ook andere boomsoorten bij, terwijl vergroening, vooral in steden, steeds belangrijk wordt’.

‘Je kunt deze klimaatverandering zien als bedreiging, maar wij zien er een kans in. Wij brengen deze ontwikkelingen samen. Zo zorgt een stad voor de infrastructuur en dan komen wij, als groene stoffeerder, langs om gebieden groen te kleuren.’

Een andere ontwikkeling die Huverba onderzoekt, is de inzet van nieuwe type waterpompen. Gereguleerde waterafgifte wordt belangrijker, evenals het aansturen ervan met zonnepanelen. ‘We willen dat het sproeiwater 100% precies daar komt waar het nodig en tot nut is.’


Cijfers en emotie

De kansen voor Huverba baseert Dick op zowel onderbuikgevoel als op statistieken. ‘Ik laat me meer leiden door cijfers dan emotie. Niet dat ik geen gevoel heb hoor. Dan had ik ook geen boomkweker kunnen worden! Het draait om de goede combinatie tussen cijfers en gevoel.’ Dick blijkt een gepassioneerde vent die graag doorpakt. ‘Samen met het team zetten wij de piketpaaltjes uit en zijn wij heel consequent als het gaat om het aantikken ervan. Focus en structuur binnen het team zijn belangrjik om onze ambities te kunnen waarmaken.’

 

‘Waarom zou je 40 uur achter een laptop gaan zitten als je ook dagen buiten, in de natuur, kunt rondlopen?’

Grootste uitdaging

Voor Huberba is de grootste toekomstige uitdaging: personeel. Het blijkt steeds lastiger om mensen te vinden die met plezier met groen bezig willen zijn en waarop je in de toekomst kunt bouwen. Terwijl er, volgens Dick, een enorme toekomst ligt om in de groensector aan de slag te gaan. ‘Waarom zou je 40 uur achter een laptop gaan zitten als je ook dagen buiten, in de natuur, kunt rondlopen en dat kunt afwisselen met het werken aan (en met) de machinale productielijnen? Wij willen er alles aan doen om aantrekkelijk genoeg te blijven voor de jeugd, want we hebben elkaar hard nodig.’

 

‘Er staat geen kruiwagen stil als je doodgaat.’

Klaar voor de toekomst

De onderneming is de afgelopen jaren getransformeerd van een 100% familiebedrijf naar een bedrijf met aandeelhouders van buiten de familie. Dick is als 5e generatie telg de laatste uit de familie. ‘Het is een geweldige kans voor het succesvol voortbestaan van dit bedrijf. Een familiebedrijf heeft voor- maar ook nadelen. Met de nieuwe aandeelhouders is de toekomst van ons team van zeventig medewerkers gewaarborgd. Dat vind ik belangrijker dan het bedrijf koste wat het kost in handen van de familie te houden. Het gaat erom dat je goed en met vertrouwen en plezier zaken kunt doen. Ik weet dat het nieuwe management dat kan.’

En wat zijn de plannen voor Dick? ‘Ik heb altijd veel gereisd en er was weinig tijd voor het gezin. Ik was de eerste tien verjaardagen van mijn oudste zoon niet thuis. Die tijd wil ik nu inhalen. Dat zijn vier kids in totaal, dus je snapt dat ik mijn vrije tijd nodig heb,’ zo lacht Dick. ‘Zonder gekheid, ik heb als een malle gewerkt, tot ik een paar jaar terug een burn-out kreeg en mijn broer veel werk overnam. Dat was een eyeopener die me herinnerde aan wat mijn opa altijd zei: ‘Er staat geen kruiwagen stil als je doodgaat’. Oftewel: niemand is onmisbaar. Daar heb ik destijds mijn levensstijl al op aangepast. Nu lunch ik steevast thuis met mijn vrouw en besteed ik meer tijd aan mijn kinderen en kleinkinderen. Reizen en het maken van trektochten vind ik geweldig. Hobbymatig ben ik ook met groen bezig, maar niet achter de geraniums hoor. Ik zie de toekomst groen tegemoet.’

 

Groots & Gelders

Als afsluiter vragen we Dick waarom Huverba de titel ‘Groots & Gelders’ verdient. ‘Wij zijn al bijna honderd jaar een grote werkgever in onze branche in één van de mooiste gebieden van Nederland. We werken en leven in een pracht van een natuurgebied en creëren hier en in de rest van Nederland en Europa een toekomstbestendige natuur.’

 


 

Over Huverba

Huverba is gevestigd in het hart van de Nederlandse boomkwekerijsector. Op 140 hectare vruchtbare kleigrond kweekt zij een groot assortiment bomen en heesters, zowel in volle grond als in containers. Met haar all-in one concept regelt Huverba alles, al het groen voor het aanleggen van een stadstuin tot het inrichten van een openbare ruimte. Groen is de passie van Huverba. Daarom is bij Huverba de zorg voor het milieu een prioriteit. Duurzaamheid staat bovenaan. Huverba werkt CO2 neutraal en dankzij de duizenden bomen op de percelen produceert zij meer zuurstof dan zij gebruikt.

www.huverba.nl

Groots & Gelders in uw mailbox ontvangen?

Meld u dan nu aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste juridische ontwikkelingen, webinars én de inspirerende Groots & Gelders verhalen.